نورون CALCR می تواند به ساخت داروهای رژیمی موثر کمک کند

17ژانویه 2020 – یک سلول عصبی بنام CALCR یافت شده در موش ممکن است تغذیه را بدون اثرات تهوع جانبی بعدی متوقف کند، و همچنین تأثیر طولانی مدتی بر مصرف مواد غذایی و کاهش وزن بر جا گذارد.

آیا تا به حال چیزی خورده اید که بعد از آن بیمار شده باشید و به دلیل اینکه باعث این احساس بد در شما شده است، نمی خواهید دوباره آن غذا را امتحان کنید؟ دلیلش این است که سیگنالی از روده به مغز ارسال می شود، که این ناراحتی را ایجاد می کند و باعث بی زاری از آن غذا می شود.

خرد متعارف می گوید که یک مدار در مغز وجود دارد که خوردن آن غذا را سرکوب می کند و از معده ناشی می شود و اگر آن را بیش از حد فعال کنید، احساس بیماری خواهید کرد. به گفته ی مدیر مرکز تحقیقات دیابت میشیگان، پرفسور Martin Myers Jr.، خوردن یک وعده ی غذا بدن شما را خوشحال می کند، اگرچه در هنگام خوردن غذا سیگنالی به مغز ارسال می شود که از خوردن بیش از حد غذا  جلوگیری می کند. بنابراین، باید مداری وجود داشته باشد که تغذیه ی طبیعی را بدون عوارض جانبی متوقف کند، و این فرضیه درست است.

بر اساس مطالعه ی اخیر که در مجله ی Cell Metabolism منتشر شده است، این مدار دوم در موشها کشف شده است. پرفسور مایرز و تیمی از محققان در پی این بودند که اطلاعات بیشتری در مورد قسمتی از مغز که اشتها را مهار می کند و این که کدام سلول های عصبی در خوردن یا نخوردن غذا توسط موشها نقش دارند، بدست آورند.

سیگنال روده- مغز که اشتها را سرکوب می کند توسط نوعی نورون حاوی گیرنده ی کلسیتونین(CALCR)  ایجاد می شود که در ساختاری در بخش تحتانی مغز به نام مدولا قرار دارد. جالب اینجاست که لازم نیست این نورون ها در مغز فعال شوند تا فرد احساس بیماری روده ای کند و یک واکنش بی زاری نسبت به غذا نشان دهد. این نشان می دهد كه ما ممكن است بتوانیم سیستمهای ساقه مغزی را جدا كنیم تا تغذیه ی موشها با موادی را که باعث حالت تهوع می شوند، متوقف می كنند. مایرز و گروهش دریافتند كه می توانند از نظر ژنتیكی این سلولهای عصبی CALCR را برای انجام چنین کاری فعال کنند.

جدا کردن نورون مسئول

از آنجایی که نوعی سلولهای عصبی وجود دارند که می توانند غذا خوردن را سرکوب کنند اما باعث ایجاد عواقب ناخوشایند نیز نشود، این بدان معنی است که انواع مختلفی از سلولهای عصبی یا مدارها در مغز وجود دارند که می توانند تغذیه را با واکنشهای احساسی متفاوتی متوقف کنند.

هنگامی که محققان سلولهای عصبی CALCR را غیرفعال کردند، آنها از موضوع دیگری شگفت زده شدند، که مغایر با این عقیده ی آنها بود که مغز فقط اندازه و مصرف وعده های غذایی کوتاه مدت را کنترل می کند.

غیر فعال نمودن این سلولهای عصبی نه تنها در سرکوب تغذیه توسط سیگنالهای روده دخالت نکرد بلکه باعث افزایش مداوم در مصرف مواد غذایی نیز شد. موشها چاق شدند که نشان می دهد سیستم های مغزی نه تنها اندازه وعده غذایی را كنترل می كنند بلكه میزان غذای مصرفی در دراز مدت را نیز تعیین می کنند. این غیرفعالسازی موش را مستعد ابتلا به چاقی، به دلیل عدم تعادل انرژی (ورودی بیشتر از خروجی) نمود.

به طور مشابه ، فعال شدن نورون های CALCR باعث کاهش میزان جذب مواد غذایی و وزن بدن موش ها بدون هیچ گونه اثرات روده ای مضر و احساس بیماری گردید. در این مطالعه، مایرز و تیمش متوجه شدند که نورون دیگری به نام CCK وجود دارد، که همچنین باعث کاهش میزان مصرف مواد غذایی و وزن بدن می شود اما برخلاف نورونهایCALCR ، یک واکنش درونی داخلی بی زاری، تنفر و احساس بیماری ایجاد می کند. تفاوت این دو نورون در مدارهای آنها پیدا شد.

مایرز می گوید:CCK  آنچه را که ما " مدار بد بو "می نامیم، فعال می کند. این نورونها نوعی سلول خاص بنام سلولهای CGRP را فعال می کنند، که سبب ایجاد احساس بیماری می شود، بر خلافCCK ، فعال شدن نورون های CALCR ، یک "مدار خوشمزه" را دنبال می کنند و سلول هایی غیر از CGRP را فعال می کنند.

پیامدهای احتمالی در انسان

چاقی بیش از یک سوم از افراد بالغ در کشورهای توسعه یافته را تحت تأثیر قرار داده است، که می تواند منجر به دیابت یا سایر بیماری های جدی و دراز مدت مانند بیماری های قلبی شود، پرفسور مایرز مدیر عاملMDiabetes ، توضیح داد: متأسفانه بسیاری از داروهای لاغری باعث می شوند افراد بعد از مصرف آنها احساس تهوع کنند. درمان دارویی چاقی همچنان شرایط دشواری است، زیرا گزینه های درمانی دارای ابزار درمانی محدودی هستند. دارویی که بتواند"CALCR" را فعال کرده و"CGRP" را سرکوب کند با سرکوب تغذیه و ایجاد کنترل طولانی مدت بر مصرف مواد غذایی و وزن بدن، می تواند برای بیماران چاق بسیار مفید باشد.

مایرز می گوید: اگر ما بتوانیم دارویی را برای افراد چاق تجویز کنیم که باعث کاهش مصرف مواد غذایی و کاهش وزن طولانی مدت بدون عوارض جانبی منفی می شود، می توانیم زندگی فرد را به طور کامل تغییر دهیم.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/01/200117122115.htm